Onlangs is een van de buurkatten, Guus uit de Parkstraat, door een bus doodgereden voor café de Hut op de Jansweg. De bus reed veel te hard en is doorgereden. Bewoners en ondernemers zijn hier erg van geschrokken en willen de gevaarlijke situatie en overlast een halt toe roepen. Er rijden te veel bussen, ze zijn te groot en rijden te hard.
De bewoners en ondernemers maken zich onder meer om onderstaande punten grote zorgen:
- Dubbeldekkers veroorzaken meer trillingen en daardoor schade aan gevels/muren/bestrating
- Bussen stoppen niet altijd voor het zebrapad voor het station, je wordt dan bijna van de sokken gereden.
- De bussen rijden regelmatig harder dan 30 km/uur. Dit zorgt voor onveilige situaties, geluids- en trillingsoverlast.
- De buschauffeurs van Connexxion die met auto’s van en naar het station rijden, rijden vrijwel allemaal veel te hard.
- Op de Jansweg staan regelmatig NS bussen vanwege spoorwerkzaamheden. De bussen worden door Connexxion geweerd van het (zeer ruime) busstation en laten hun motor vaak stationair draaien. Dit gebeurt gemiddeld 6-8 keer per jaar (vanaf vrijdagavond tot maandagochtend). Dit brengt naast hinder ook verkeersrisico’s met zich mee. De begeleiding die het verkeer zou moeten regelen en ervoor zorgen dat de chauffeurs hun motor afzetten doet dit niet.
Het is van belang dat in Haarlem snel wordt gewerkt aan leefbaarheid en verkeersveiligheid. Het wordt namelijk steeds drukker door de nieuwe woningen die worden gebouwd. Dit betekent dat steeds meer mensen zich in de stad zullen begeven. De gemeente werkt op dit moment aan verschillende plannen die een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren, waaronder: ontwikkeling stationsbuurt en Houtplein en omgeving. Niet langer alle buslijnen op het station laten eindigen, maar op knooppunten/hubs aan de randen van het centrum is noodzaak. Niet alleen voor leefbaarheid en veiligheid, maar ook om de groei van het OV mogelijk te maken.
Doordat de bussen die de NS inzet op de Jansweg worden geparkeerd, zie foto hieronder, ontstaat een onveilige en onoverzichtelijke situatie. Het is voor chauffeurs van Connexxion die het stationsplein op rijden niet mogelijk om te zien of er een bus vanaf het stationsplein komt aanrijden dan wel dat mensen oversteken bij het zebrapad dat direct achter deze bussen ligt.