Actieplatform Bus-kruit in het Haarlems Dagblad

//Actieplatform Bus-kruit in het Haarlems Dagblad

Actieplatform Bus-kruit in het Haarlems Dagblad

Het Haarlems Dagblad besteedt vandaag aandacht aan ons actieplatform LINK.

De nieuwe dubbeldekkers van Connexxion rijden op diesel, onbegrijpelijk volgens binnenstadbewoners.

De problematiek van de te grote bussen wordt hierin onder meer aangehaald. Connexxion geeft daarnaast ook haar reactie. Er zijn echter meer mogelijkheden dan Connexxion aangeeft. Zo kunnen de passagiers van bus 346 bij het Van der Valk bijvoorbeeld overstappen op bus 255 en 356. Deze bussen rijden nu ook vaak leeg naar Haarlem station. Wanneer OV knooppunt Buitenrust wordt gerealiseerd wordt het overstappen nog gemakkelijker.

Daarnaast gaat Connexxion geheel niet in op de toegenomen geluidsoverlast van de zwaardere motoren van de dubbeldekkers. Bewoners ervaren ook echt meer trillingsoverlast in tegenstelling tot wat Connexxion aangeeft. Belangrijk dat we met elkaar het gesprek aangaan om te komen tot gedragen oplossingen.

Door | 2018-03-08T17:26:55+00:00 maart 8th, 2018|Nieuwsberichten|5 Reacties

About the Author:

5 Reacties

  1. Thom 10 maart, 2018 om 09:23 - Antwoorden

    Liever bussen dan auto’s in het centrum! Wat is de echte agenda van dit ‘actieplatform bus-kruit’?

    • Actieplatform 10 maart, 2018 om 10:30 - Antwoorden

      Beste Thom, dank voor je reactie. Wij zijn niet voor auto’s in het centrum. Zoals je kan lezen maken wij ons namelijk onder meer zorgen over de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid. Auto’s hebben daar geen positief effect op. We maken ons zorgen over de verbussing van Haarlem. Nu rijden er zware lege dieselbussen door ons mooie centrum. Dit is wat ons betreft onnodig. Bewoners hebben hier ook veel geluidsoverlast van.

      Er kan worden gedacht aan overstappunten zodat niet alle bussen door ons centrum hoeven.

  2. H.Hofjens 10 maart, 2018 om 10:54 - Antwoorden

    Helemaal mee eens weg met al die grote bussen die zo schadelijk zijn voor
    de gezondheid!!!!!!!!!

    Door de Tempelierstraat Haarlem rijden per uur heen-en terug 70 bussen
    PER UUR!!!!!!!!!!

    De dubbeldekkers om de 6 minuten weg met die vervuilers en alleen bussen
    door Haarlem die op elektriciteit rijden..

    Het is schandalig dat dit allemaal kan.

  3. Thom 10 maart, 2018 om 11:06 - Antwoorden

    In een stad als Haarlem is transport nodig: of auto’s of bussen – je kan niet tegen beide zijn. Dus ik kies voor bussen – uiteraard het liefst elektrisch, maar ik ben blij met de vele bussen waardoor wij geen auto nodig hebben! En ik zit zeer regelmatig in volle bussen – dit zijn beide persoonlijke observaties – wat zijn echt onafhankelijke data?

    • Actieplatform 10 maart, 2018 om 11:37 - Antwoorden

      Wij zijn niet tegen al het busvervoer. De bussen zijn in de spits voller. Op basis van de spitsuren en de verwachte groei van het aantal reizigers zijn de grote bussen ook gekocht. Echter, buiten de spits zitten er nauwelijks passagiers in en in het weekend rijden ze vrijwel de hele dag leeg door het centrum. Dit geldt met name voor bus 346 en bus 356. De diesel mastodonten zijn dus vaak niet nodig. In veel regio’s worden ook al elektrische bussen ingezet; waarom kan dit in Haarlem niet? In de straten waar de vervuilende bussen rijden, is de luchtkwaliteit erg slecht. Deze metingen zijn gedaan door de GGD Amsterdam.

Geef een reactie