In het Haarlems Dagblad gaf Connexxion het volgende aan: “de techniek was, bij het bestellen van de nieuwe Connexxion-bussen, nog niet zo ver dat dubbeldekkers met elektrische motoren konden worden gebouwd.” (bron: Haarlems Dagblad). Wij vroegen ons af of dit waar was. Een kleine zoektocht levert direct al een hoop informatie op.

Zo werden op 16 maart 2016 in Londen de eerste elektrische dubbeldeksbussen gebouwd door BYD toegevoegd aan het OV. Deze bussen werden al in juli 2015 aangekondigd (bron). Dat is dus 2,5 jaar voordat de bussen in Haarlem werden geïntroduceerd. Dan hadden deze bussen toch ook door Connexxion kunnen worden besteld. Ander half jaar later, oktober 2017, rijden deze bussen namelijk ook al in Leeds. Londen gaat verder en heeft aangegeven dat vanaf 2018 er geen diesel dubbeldeksbussen meer worden toegevoegd aan de vloot (bron).

Connexxion neemt ook in de zomer van 2018 elektrische bussen af van BYD (bron). Het bedrijf dat dus ook elektrische dubbeldeksbussen maakt. Er is dus wel degelijk contact met een busbouwer die elektrische bussen kon leveren voor lijn 346.

Conclusie: er waren dus elektrische dubbeldeksbussen beschikbaar. Deze hadden dus kunnen worden ingezet op lijn 346. Connexxion heeft er echter voor gekozen om vervuilende dieselbussen in te zetten. Hieronder is te horen hoe stil de elektrische bussen zijn. Dat is heel wat anders dan het vliegtuiglawaai dat bus 346 produceert.