Gemeente Haarlem past concessie aan en presenteerde onjuiste cijfers

Gemeente past concessie aan

Tijdens de participatie-avonden werd steevast door de gemeente aangegeven dat aanpassen van de concessie onmogelijk was. Er kon alleen over andere onderwerpen ideeën worden aangedragen. Dit tot grote onvrede van de vele participanten. Echter wat blijkt de concessies zijn wel degelijk aan te passen. De gemeente heeft namelijk te kennen gegeven dat buslijn 3 een andere route gaat rijden. Bewoners en ondernemers zijn dus onjuist geïnformeerd. Een kwalijke zaak gelet op het feit dat de participatie hoog op de agenda stond. Wat dit duidelijk maakt is dat er wél degelijk ruimte is om veranderingen aan te brengen in de huidige concessies om zo de leefbaarheid en het ondernemersklimaat te verbeteren. Dit maakt duidelijk dat ook de route van onder meer de XXL dubbeldekker is aan te passen en een start kan worden gemaakt met de ontwikkeling van (H)OV knooppunt Buitenrust.

 

Cijfers Houtplein

Lijn 176 in 2001 en opvolger lijn 346 in 2018

(22-10-2018 Naar aanleiding van het verkeersonderzoek Houtplein hebben wij onze eerdere cijfers aangepast.)
De gemeente heeft op enkele avonden onderstaande tabel gepresenteerd over de bus intensiteit op het Houtplein door de loop der jaren. Wij hebben de cijfers van deze tabel goed bekeken en kwamen er achter dat een aantal getallen onjuist blijkt te zijn. Zo worden lijnen meegerekend in 2001 die al in 2000 zijn opgeheven. De gecorrigeerde cijfers tonen aan dat het busverkeer is gestegen met 10% in de loop der jaren. Daarnaast zijn de bussen in lengte en hoogte 2x zo groot geworden ten opzichte van 2001. Hierdoor domineren zij niet alleen in aantallen veel meer de straten, maar ook in omvang! Uit het verkeersonderzoek Houtplein blijkt dat voor de toekomst de verwachting is dat het aantal bussen verder zal stijgen en er met 24 meter bussen gaat worden gereden. Nu rijden er 18 meter bussen. Voor ons onderzoek hebben wij gebruik gemaakt van beschikbare informatie waaronder wiki.ovinnederland.nl/ en connexxion.nl. Wanneer onduidelijk is tot wanneer een lijn in dienst was hebben wij deze cijfers wel meegenomen. Dit kan betekenen dat de cijfers voor 2001 nog lager uitvallen en de stijging nog groter is. Rapport:Onderzoek bussen Houtplein in spits

Cijfers gemeente Haarlem

 

bron: connexxion.nl, wiki.ovinnederland.nl en verkeersonderzoek Houtplein en omgeving

Door |2018-10-23T14:18:07+00:00oktober 11th, 2018|Nieuwsberichten|Reacties uitgeschakeld voor Gemeente Haarlem past concessie aan en presenteerde onjuiste cijfers