In een onderzoek uitgevoerd door CE Delft bungelt Haarlem onder aan de lijst van schone bussen LINK. Er kan worden geconcludeerd dat we in Haarlem dus het meest vervuilende busvervoer hebben. Ook op geluidsoverlast staat we onderaan in de lijst. Bewoners langs de busroute van onder meer bus 346 kunnen dit laatste beamen en maken zich dan ook grote zorgen. Wanneer wordt dit probleem opgepakt en opgelost?

De volgende gemeenten zijn onderzocht

Alkmaar Breda Emmen Leeuwarden ‘s-Hertogenbosch
Almere Delft Enschede Leiden Tilburg
Amersfoort Den Haag Groningen Maastricht Utrecht
Amsterdam Deventer Haarlem Middelburg Zaanstad
Apeldoorn Dordrecht Heerlen Nijmegen Zoetermeer
Arnhem Eindhoven Hengelo Rotterdam Zwolle

 

Haarlem scoort een 4,1 als het gaat om schoon busvervoer. Daarmee staan we op plek 28 van de 30. Dat is erg laag. In het rapport wordt ook ingegaan op de nieuwe concessie. “De nieuwe concessie, die per 3 september 2017 is ingegaan, gaat uit van inzet van elektrische bussen. Dat betekent dat er een grote stap gemaakt kan worden naar schoner busvervoer.” Echter connexxion lijkt merendeel van deze bussen niet te gaan inzetten op de lijnen die door ons centrum lopen.

Opdrachtgever van het onderzoek

Een coalitie bestaande uit Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet werken samen in een project om gemeenten ertoe te bewegen zogenaamde ‘groene college-akkoorden’ te sluiten. De coalitie heeft CE Delft opdracht gegeven om een benchmark te ontwikkelen voor 30 gemeenten. Deze benchmark geeft de huidige situatie van gemeenten weer op het gebied van actieve, gezonde, duurzame mobiliteit en geeft een indicatie van de noodzaak en kansen op ontwikkeling richting duurzame en leefbare steden.