“Hoe triest dit ook is, laat dit een wake-up call zijn”, aldus Van den Berg. “Het plein is veel te groot en het is een gekke situatie hoe de bussen daar moeten draaien. Je moet er als voetganger zeker opletten.”
De wijkraad maakt zich al langer zorgen over gevaarlijke situaties met bussen in de binnenstad. “Op de Nassaulaan, de Gedempte Oude Gracht, en aan het Donkere Spaarne zijn ook een aantal gevaarlijke situaties. Bussen rijden daar vaak harder dan de toegestane vijftig kilometer per uur. Het is een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren.”
Snel aanpassingen nodig
Om aan de hoge woningvraag in steden te voldoen wordt in veel steden flink gebouwd. Ook in Haarlem wordt er momenteel op veel verschillende plekken gebouwd of liggen er plannen klaar om aan de slag te gaan.
Hierdoor wordt het centraal stedelijk gebied van Haarlem steeds drukker. Dit betekent dat steeds meer mensen zich verplaatsen door de stad: te voet, op de fiets, het OV of met de auto. Dit brengt de vraag met zich mee hoe we al deze vormen van verplaatsing willen laten samenkomen. Al langer pleit Bus-kruit voor twee maatregelen die de veiligheid en leefbaarheid van de stad ten goede komen en een gelijkmatige doorstroming bevorderen: minder (grote) bussen door het centraal stedelijk gebied en de invoering van 30 km/u. Wanneer hier niet snel werk van wordt gemaakt zal dit resulteren in meer ongelukken, omdat de voetganger of fietser de bus niet ziet of andersom.
Natuurlijk probeert iedereen zich zo goed en veilig mogelijk door de stad te verplaatsen, maar met de huidige inrichting van de grote hoeveelheden (vaak zeer grote en een groot gedeelte van de dag vrijwel lege) bussen door het centraal stedelijk gebied is de situatie op veel plekken in en rondom de drukke binnenstad onveilig. Voor zowel fietsers en voetgangers als buschauffeurs een onwenselijke situatie. Het is daarom van belang dat snel wordt gestart met de bouw van OV knooppunt Nieuw Zuid, het aanpassen van het stationsplein en niet langer alle bussen door het centraal stedelijk gebied te laten rijden. Waarbij de bussen die zich daar wél begeven maximaal 30 km/u rijden.
Alleen zo kunnen we de groei van het aantal Haarlemmers op een veilige wijze mogelijk maken.
NH-Nieuws – Vrouw (20) geschept door bus voor station Haarlem, zwaargewond naar ziekenhuis