Vervoerbedrijven hebben tot 21 april de tijd om een aanbod te doen voor de OV-concessie Zaanstreek-Waterland 2024. De Vervoerregio geeft aan aan dat de nieuwe concessie ambitieus is. Zo moeten alle bussen vanaf de start volledig emissieloos rijden. Opvallend is dat in het programma van eisen van deze concessie valt te lezen dat de inzet van dubbeldekker touringcars niet is toegestaan (zie onderstaande afbeelding).

Nu de inzet van touringcars in deze concessie zelfs verboden is kan de vraag worden gesteld: is de inzet van dubbeldekkers geen succes geweest? In Haarlem zorgen deze XXL bussen in ieder geval voor grote verkeersonveilige situaties en veel geluidsoverlast. Wij vragen ons daarnaast af of Connexxion nu aan de slag gaat met de eerdere uitspraak op 14 september 2017 in OV magazine “Mochten ze voor het ov minder geschikt zijn, dan kunnen we ze zo ombouwen om verder dienst te doen bij Connexxion Tours bijvoorbeeld”. https://www.ovmagazine.nl/2017/09/dubbeldekkers-hoog-comfort-in-het-ov-0755/.

Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van dit jaar gaan wij in kaart brengen welke voorstellen de verschillende partijen in Haarlem hebben om de onveilige situatie in Haarlem snel te verbeteren. Als het in andere gemeentes wel kan dan moet het in Haarlem ook veiliger kunnen.