Onderstaande uitwerkingen zijn gemaakt op basis van veel input van onder andere OV deskundigen, stadsarchitecten. Heeft u voorstellen voor verbetering dan horen wij deze graag. Bureau Arjan Karssen http://www.arjankarssen.nl/ heeft de beelden ontworpen.
Fase 1
De huidige focus in het OV busvervoer ligt sterk op de binnenstad.
Zwaar bereden lijnen zorgen daardoor niet alleen voor overlast, maar ook voor verminderde bereikbaarheid.
Fase 2
Ontwikkelen van knooppunt Buitenrust en van daar uit verbinden met station Spaarnwoude, Schalkwijk en station Heemstede.
Vanaf Buitenrust is een goede verbinding naar station en binnenstad per bus.
Niet langer moeten alle grote R-net bussen dan dezelfde route af leggen naar het station. Immer daarvandaan is al een snelle verbinding in de spits naar Amsterdam
Fase 3
Toekomstvisie waarin Haarlem verbonden is met de regio en onderdeel is van een totaal openbaar vervoer systeem. Zo ontstaat een stad met een hoogwaardige leefomgeving en hoogwaardig openbaar vervoer.
- Trein/lightrail
- Vanaf station Haarlem nieuwe goede treinverbinding naar Amsterdam Zuid
- Fijnmazig netwerk van stadsbussen in de hele regio (ook in het centrum) zorgt voor grotere nabijheid van OV
- OV Knooppunt Oostpoort maakt groei van de stad mogelijk
- Optie voor tram verbinding van station naar Amsterdam